Een retargeting banner, ook wel remarketing banner genaamd, is een type banner waarin bezoekers opnieuw benaderd kunnen worden. Op basis van data van eerdere bezoekers kan je de banner inrichten om hen een persoonlijk aanbod te doen. De bezoeker krijgt dan op andere websites een banner te zien waarin eerder getoonde interesses terugkomen.
Lees meer...
Een Facebook Carrousel is een advertentie op Facebook waarbij je meerdere foto's en video's naast elkaar kunt plaatsen in dezelfde advertentie. Ideaal om bijvoorbeeld een productassortiment te laten zien, voor storytelling met foto's en video's of de voordelen van je dienst te laten zien.
Lees meer...
Ja, in een Facebook Carrousel kun je naast foto's ook video's weergeven. De maximale grootte van de video mag 4Gb zijn en mag maximaal 240 minuten duren. (15 seconde is echter aanbevolen).
Lees meer...
Een facebook carrousel maakt gebruik van afbeeldingen van minimaal 1080x1080 pixels groot. Het is mogelijk om tot 10 afbeeldingen te gebruiken in dezelfde carrousel met een maximale grootte van 30 MB per afbeelding.
Lees meer...
Een instant experience is een mobile advertentie op facebook of Instagram die voorheen Canvas heette. Deze advertentie opent een nieuw scherm over het gehele beeld waarin de bezoeker door foto's en video's kan bladeren, door carrousels kan vegen of op een andere manier producten kan verkennen. Deze advertentievorm richt de aandacht de bezoeker volledig op jouw producten en is tot wel 15 keer sneller dan standaard mobiel internet.
Lees meer...
Een Instagram Carrousel is een advertentiemogelijkheid op Instagram waarbij je maximaal 10 foto's, video's en/of teksten naast elkaar kan plaatsen in dezelfde advertentie. Ideaal om meerdere producten te tonen of om aan story telling te doen.
Lees meer...
Ja, in een Instagram Carrousel kun je naast foto's ook video's weergeven. De maximale grootte van de video mag 4Gb zijn en mag maximaal 60 seconde duren. (15 seconde is echter aanbevolen).
Lees meer...
Een Instagram carrousel maakt gebruik van afbeeldingen van minimaal 1080x1080 pixels groot. Het is mogelijk om tot 10 afbeeldingen te gebruiken in dezelfde carrousel met een maximale grootte van 30 MB per afbeelding.
Lees meer...
Programmatic advertising en -buying wordt ook wel automated trading of real time bidding genoemd. Er wordt met behulp van slimme algoritmes en technologieën automatisch geboden op advertentieruimte om specifieke advertenties te tonen aan een specifiek persoon. Daardoor wordt de advertentie op het juiste moment aan de juiste persoon getoond.
Lees meer...
Het grote verschil tussen HTML5 en GIF banners zit hem in de mogelijkheden. HTML5 heeft een veel hogere kwaliteit in beeld en animatie en heeft daarnaast ook nog veel andere mogelijkheden zoals interactie en video. Een GIF banner is echter in de meeste gevallen iets goedkoper en heeft een kleinere bestandsgrootte.
Lees meer...
IAB staat voor Interactive Advertising Bureau, de brancheorganisatie voor digitale advertenties en interactieve marketing. Zij zetten de standaarden neer voor o.a. display banners en hun afmetingen. Veel gebruikte IAB formaten zijn:
  • 300x250 - rectangle
  • 336x280 - large rectangle
  • 120x600 - skyscraper
  • 300x600 - wide skyscraper
  • 160x600 - large skyscraper
  • 728x90 - leaderboard
  • 970x250 - billboard
  • 468x60 - banner
  • 320x50 - leaderboard mobile
Een IAB bannerset is dus een bannerset die bestaat uit 5, 6 of 7 banners van één van de bovenstaande formaten.
Lees meer...
Een IAB banner is een banner die valt onder de standaard bannerformaten die door het IAB (Interactive Advertising Bureau) zijn vastgesteld. Dit is de brancheorganisatie voor digitale advertenties en interactieve marketing.
Lees meer...
Een IAB bannerset bestaat uit 5 tot 7 IAB formaten. Dit kan zijn een rectangle (300x250), large rectangle (336x280), skyscraper (120x600), large skyscraper (160x600), half page (300x600), leaderboard (728x90), billboard (970x250), banner (468x60), mobile leaderboard (320x50).
Lees meer...
IAB is een afkorting van Interactive Advertising Bureau, de brancheorganisatie voor digitale advertenties en interactieve marketing. Het IAB houdt zich o.a. bezig met het opstellen van standaarden, onderzoek, ondersteuning en het behartigen van belangen voor haar leden werkzaam in de online advertentie branche. In januari 2021 zijn de brancheverenigingen IAB Nederland en VEA samengegaan in VIA.
Lees meer...
Een HPTO, HomePage TakeOver, is een Rich Media banner waarbij alle advertentieposities op de homepage van één website ingekocht worden. Je deelt dan geen posities met andere adverteerders. Een HPTO bestaat uit een linker-en rechterskin, header en/of een rectangle, billboard, skyscraper of half page.
Lees meer...
Een APTO is een Automated Page Take Over die via Weborama programmatic ingekocht kan worden. Een APTO bestaat uit een wallpaper met linker- en rechterskin en een header. De header kan een full-width header, billboard of leaderboard zijn.
Lees meer...
Bij een HPTO koop je alle advertentieposities op een homepage bij één specifieke website in. Bij een APTO is dit niet mogelijk en kan het zijn dat je advertentieruimte met andere adverteerders deelt. Een APTO kun je bij meerdere websites programmatic inkopen, een HPTO koop je altijd in bij een publisher.
Lees meer...
Niet alle publishers bieden de mogelijkheid om HPTO banners in te zetten, de website moet er namelijk speciaal op ingericht zijn om deze te kunnen draaien. Publishers die hier de mogelijkheid voor hebben zijn vaak nieuwswebsites of grote platforms, denk bijvoorbeeld aan: Ad.nl, telegraaf.nl, nrc.nl, nu.nl en marktplaats.nl.
Lees meer...
Een APTO is een variatie op een HPTO dat op meerdere websites kan draaien. Daarom is het grote voordeel dat er maar 1 creatieve uiting ontwikkeld hoeft te worden, wat de inkoop schaalbaar maakt.
Lees meer...
Een HTML5 banner is een type online banner advertentie met animaties van beeld en tekst. De banner wordt gemaakt in html5 en javascript en kan daarom vloeiende animaties bevatten. Deze banners trekken meer aandacht en zorgen voor een hogere klikratio dan statische banners. HTML5 banners zijn op dit moment de meest gebruikte banners.
Lees meer...
Een fallback image is een statische afbeelding van de HTML5 banner. Mocht het laden of het weergeven van een HTML5 banner niet lukken, dan wordt de statische afbeelding gebruikt zodat jouw banner toch zichtbaar is. Voor een fallback image wordt het eindframe van een HTML5 banner gebruikt. Hier staat namelijk de meest essentiële informatie van de banner in.
Lees meer...
Apple gebruikt retina schermen, dit zijn schermen met een hoge pixeldichtheid. Bij een retina banner wordt een banner grafisch 2x zo groot opgemaakt zodat een banner op retina schermen superscherp wordt weergegeven.
Lees meer...
Rich media wordt gebruikt als een verzamelnaam voor advertentiebanners die rijker zijn uitgerust dan normale HTML5 banners. Door geavanceerdere technologieën kan er gebruik gemaakt worden van elementen zoals animatie, video, interactie en is het ook mogelijk om van dynamische data gebruik te maken. Wat als gevolg heeft dat er meer creatieve mogelijkheden zijn voor het creëren van een unieke banner, wat weer kan leiden tot hogere interactie en meer engagement.
Lees meer...
Een video banner is een HTML5 banner waarin gebruik wordt gemaakt van video en valt onder richt media. Dit kan ook in combinatie met fotomateriaal en tekst. Met video val je meer op en breng je meer gevoel naar voren in de banners.
Lees meer...
Een interscroller is een mobile ad waarbij de gebruiker de advertentie ziet tijdens het scrollen. Een high-impact banner die de kracht van een interstitial én een scroller-ad combineert. Deze is responsive en past zich automatisch aan op full screen op alle apparaten. Een interscroller werkt het beste op een mobiele telefoon, maar kan ook op desktop ingezet worden.
Lees meer...
Een mobile bannerset is een set banners in formaten die speciaal geschikt zijn voor mobiele toestellen. Bannerformaten voor mobiele apparaten zijn o.a. 320x50, 321x100, 300x50, 300x250 en 320x480.
Lees meer...
De meest voorkomende bannerformaten voor mobiel zijn 320x50, 320x100, 300x50, 300x250. Een interscroller, swipe cube of mobile portrait zijn mobile High Impact bannerformaten, deze passen zich automatisch aan de schermgrootte van je mobiele telefoon aan.
Lees meer...
AMP HTML staat voor Accelerated Mobile Pages. Het is een initiatief van Google om HTML code in banners voor mobile devices te optimaliseren. In AMP HTML worden onnodige scripts weggelaten en wordt een bestand uitgekleed zodat een banner 'licht' blijft en daardoor sneller geladen worden. Bij AMP HTML draait het erom dat een banner zo snel mogelijk geladen wordt.
Lees meer...
Een dynamische banner past de content aan op basis van een achterliggende datafeed en is daarom data-driven. Zo kan de inhoud van een dynamische banner elke view anders zijn en daarom per bezoeker variëren. Veelvoorkomende voorbeelden zijn product- of retargeting banners. Een banner op basis van geolocaties of weercondities is ook mogelijk. Je kan met een dynamische banner dus op creatieve manieren inspelen op een specifieke bezoeker.
Lees meer...
Een productbanner is een type HTML5 banner waarin een product wordt uitgelicht met een titel, prijs en vaak een cta. Je kan als het ware een deel van de catalogus laten zien in een banner. In veel gevallen wordt dit gecombineerd met een data feed om een dynamische productbanner te laten zien die aansluit aan de bezoeker.
Lees meer...
Met een dynamische banner richt je de boodschap beter op de specifieke bezoekers door gebruik te maken van data. Hierdoor kan je de banner beter personaliseren en eenvoudig (re)targeting toepassen om de gewenste doelgroep te bereiken. De content wordt automatisch aangepast op basis van data, waardoor deze always on en up-to-date blijft. Je hoeft daardoor maar één banner in te zetten die toch een grote doelgroep kan bereiken.
Lees meer...