Bannertools. Leuk, maar nog niet perfect?

Bannerflow, Bannerwise, Canva en zelfs Google heeft tegenwoordig een eigen bannertool. Je kent ze waarschijnlijk wel; de online tools om zelf online banner ads te maken. Deze diensten zijn soms tegen betaling en soms ook gratis beschikbaar. Het kan een uitkomst zijn, maar brengt ook de nodige gevaren met zich mee.

Een tijdje geleden nam een klant contact met ons op die zelf geprobeerd had banners te maken met zo’n tool. Hij kreeg het toch niet helemaal voor elkaar en werkend. Hun vraag? Of wij de banners vanuit deze tool werkend kregen in hun huisstijl en met de animatie zoals zij wilden, zodat ze ook daadwerkelijk ingezet konden worden. De tool bleek namelijk toch iets te beperkt om de banners vorm te geven naar de wensen en standaarden van het bedrijf.

 

Natuurlijk hebben wij deze klant geholpen. Maar in de praktijk was dit natuurlijk een zeer inefficiënt en tijdrovend proces voor alle betrokken partijen.

Daarom hebben wij de belangrijkste voor- en nadelen van bannertools op een rijtje gezet.

 

De voordelen

  1. Gemakkelijk te gebruiken. Eén van de grootste voordelen van online banner tools is dat je geen HTML5 kennis hoeft te hebben om de tool te gebruiken. Ben je een designer, maar heb je geen of weinig HTML5 ervaring, dan kun je met deze tools banners maken. Ze bieden vaak intuïtieve drag-and-drop interfaces en vooraf ontworpen sjablonen om het proces te vereenvoudigen.

 

  1. Kostenbesparend. Het gebruik van online bannertools om zelf banners te maken, kan schelen in de kosten. Hierdoor kunnen bedrijven met een beperkt budget nog steeds banners maken voor hun marketingcampagnes.

 

  1. Snelle creatie en iteratie. Met online bannertools kun je snel banners maken. Dit is vooral handig voor tijdgevoelige promoties of campagnes die regelmatig moeten worden bijgewerkt.

 

  1. Geen dure software nodig. Aangezien deze tools meestal webgebaseerd zijn, is het niet nodig om dure software aan te schaffen (Adobe). Je kunt gewoon inloggen op het platform en meteen aan de slag gaan met het ontwerpen van je banners.

 

De nadelen

  1. Beperkte creatieve vrijheid. Hoewel online bannertools handig zijn, bieden ze beperkte creatieve vrijheid in vergelijking met professionele ontwerp- en ontwikkelsoftware. Gebruikers zijn beperkt tot de sjablonen en functionaliteiten die worden aangeboden door de tool, waardoor een specifieke ontwerpen en animaties moeilijk te realiseren zijn.

 

  1. Standaardisatie van design. Omdat veel mensen dezelfde online bannertools gebruiken, zien de ontwerpen er vaak generiek en vergelijkbaar uit. Ook is het niet mogelijk interactie toe te voegen of specials te creëren zoals HPTO’s, interscrollers en swipe cubes. Dit kan ertoe leiden dat je banners minder opvallen tussen de concurrentie.

 

  1. Beperkte formaten en afmetingen. Sommige online bannertools bieden mogelijk alleen bepaalde formaten en afmetingen voor banners. Als je een specifieke maat of aangepast formaat nodig hebt, kan het zijn dat de tool niet aan je eisen voldoet.

 

  1. Tijdrovend. Ondanks dat deze tools ervoor ontworpen zijn snel banners te kunnen produceren, blijkt het vaak toch veel tijd te kosten om ze precies naar wens te krijgen. Zo ben je uiteindelijk veel tijd kwijt aan een banner die waarschijnlijk beperkte prestaties oplevert.

 

Conclusie

Een goedkope oplossing is niet altijd de beste oplossing! Over het algemeen zijn banner ontwerptools dus een handige optie als je op zoek bent naar een snelle- en kosteneffectieve manier om banners te maken. Als je echter specifieke ontwerpen en animaties wilt creëren waarmee je impact wilt maken voor jouw merk, dan kan je waarschijnlijk beter kiezen voor een specialist. Een toonaangevende creative agency zoals Bannerheroes kan je namelijk een hoop kosten en tijd schelen. Bovendien ben je zo verzekerd van creatieve- en unieke banners die jouw merk verdient.

 

Wil je graag advies of een offerte? We helpen je graag!