Omgaan met banner blindness
Banner blindness is een fenomeen waar je wellicht al eens van gehoord hebt. Het is een groeiende trend onder digitale mediagebruikers. Het maakt jouw werk als adverteerder er natuurlijk niet makkelijker op. Maar ook wij vinden het een herkenbare en logische ontwikkeling. Dus hoe ga je ermee om en blijf je effectieve advertenties inzetten?
WAT IS BANNER BLINDNESS?
Banner blindness is een term die slaat op het negeren van advertenties en bestaat uit een aantal verschillende componenten. Mensen negeren banners vaak door de negatieve connotaties, irritatie en het feit dat ze verwachten dat je ze iets probeert aan te smeren. Er zijn dus meerdere redenen waarom advertenties worden genegeerd, en we zien verschillende effecten die onder banner blindness vallen.
“According to a study by Infolinks, 86% of consumers experience banner blindness.”
- Standaard locatie. De meeste mensen zijn al gewend aan banners advertenties en weten zonder te kijken waar ze staan. Plekken zoals bovenaan de pagina of in de zijbalken worden dus snel genegeerd.
- Standaard uiterlijk. Banners die er duidelijk uitzien als “standaard” worden snel genegeerd. Opvallend contrasterende kleur, rechthoekig, tekst in de afbeelding verraden al snel dat het gaat om een advertentie.
- Nabijheid. Soms vindt er ook een ander effect plaats. Informatie die relevant is, wordt genegeerd omdat deze op locaties staan tussen ads of waar normaal gesproken advertenties staan.
LAAT JE BANNER ER NIET UITZIEN ALS ADVERTENTIE
Banners worden dus eenvoudig en snel als advertentie herkend. Het is daarom belangrijk de plaats en het uiterlijk van je banners niet te veel op de rest te laten lijken. Laat ze opvallen doordat ze op onverwachte locaties staan en sluit aan bij de pagina’s waar ze op te zien zijn. Zo houd je je bezoekers lang genoeg voor de gek om jouw banner niet meteen te negeren. Zodra ze er niet meer langs kijken is het natuurlijk wel belangrijk ze de juiste content bieden.
MAAK GEBRUIK VAN VIDEO
Video’s worden vaak gezien als leuker alternatief en zorgen voor meer betrokkenheid. Video ads zijn daarom beter om de aandacht te trekken en vast te houden. Maak ze echter niet te lang, dan verlies je waarschijnlijk weer de aandacht.
In een video kan je veel meer informatie overbrengen dan in een enkele afbeelding. Zo zorg je dat je een interessante en leuke boodschap snel kan overbrengen. Zorg bij het inzetten van een video banner wel altijd voor een interessante en uitdagende inhoud zodat bezoekers niet verveeld raken. Ten slotte is ook een hoge kwaliteit belangrijk zodat de doelgroep geen negatief beeld van jouw merk krijgt.
TARGET JE DOELGROEP
Te veel ads, en dan voornamelijk te veel nutteloze advertenties, die helemaal geen relevantie hebben voor jou. Veel banners zijn niet gericht op een specifieke doelgroep, wat natuurlijk bijdraagt aan de irritatie factor. Probeer daarom je advertenties op de juiste doelgroep te richten. Relevante content in advertenties hebben namelijk een stuk meer impact dan breed inzetbare banners.
Zorg dat je advertenties gericht worden ingezet op een doelgroep die er behoefte aan heeft. Gebruik voor verschillende groepen verschillende banners en personaliseer waar mogelijk. Als je dit combineert met de andere tips uit deze blog maak je meer impact met jouw banners.
GEBRUIK INTERACTIEVE ELEMENTEN
Door interactieve elementen zorg je ervoor dat het leuk wordt om met jouw advertentie bezig te gaan. Dit zorgt voor een hogere betrokkenheid en engagement. Maak je banners dus leuker met interactiemogelijkheden. Het is in de praktijk gebleken dit soort banners tot wel 3 keer zo veel conversies behalen als statische banners.
Door Rich Media zijn de creatieve mogelijkheden van online banners tegenwoordig enorm. Op mobiel kan je denken aan swipe elementen, 3D objecten of interscrollers. Ook kan je gebruik maken van quizzes, polls of gaming elementen.
CONCLUSIE
Zorg voor banners die op een positieve manier opvallen, maar niet te veel uit de toon vallen binnen hun omgeving. Met video en interactie realiseer je een hogere betrokkenheid en engagement. En denk ten slotte ook aan een juiste targeting en waar mogelijk personalisering. Maak dus goed gebruik van de mogelijkheden om banner blindness te bestrijden!
We helpen je graag in de strijd tegen banner blindness. Wil je een banner laten ontwikkelen? Dan denken we graag met je mee over de mogelijkheden. Ook op inhoudelijk- en strategisch niveau. Neem contact met ons op!