De voor- en nadelen van Unskippable ads

Korte advertenties voor je Youtube video; de preroll en bumper ads. Ze plagen het Youtube landschap al een tijdje en roepen snel irritaties op, maar toch blijven ze relevant. Voor veel bedrijven is adverteren natuurlijk nog steeds een belangrijk kanaal om hun doelgroep te bereiken. Daar is Youtube geen uitzondering op.

Waarom bestaan ze eigenlijk?

In de beginjaren was er natuurlijk geen sprake van ads op Youtube. Maar vandaag de dag kunnen ze niet meer zonder. Om de diensten nog gratis aan te kunnen bieden, zijn advertenties helaas nodig. Wil jij toch graag gebruik maken van advertenties op Youtube, dan is de non-skippable ad misschien zo gek nog niet. We zetten een aantal voor- en nadelen voor je op een rijtje.

Nadeel: Bron van irritatie

Het grote nadeel van unskippable ads is de irritatie bij gebruikers. Het weerhoudt hen om te doen waar ze voor kwamen; Youtube video’s kijken. En dan ook nog de advertentie niet kunnen skippen, zo gooi je alleen maar extra olie op het vuur. Dan krijg je soms reacties van mensen die zeggen producten of diensten te vermijden waarvan zij een irritante reclame hebben gezien.

Acceptatie

Toch lijken veel mensen het te accepteren. Zij krijgen immers de mogelijkheid om gratis naar video’s te kijken zonder extra kosten. Ook is een advertentie aan het begin van de video vaak minder storend dan tussendoor, zoals het geval is bij een MidRoll ad.

Voordeel: Aandacht

Videoadvertenties zijn nog steeds een ding, vooral op Youtube en andere socials. Net als TV-reclame worden ze nog steeds als waardevol middel gezien. Dan is zeker de meetbaarheid op Youtube een groot voordeel tegenover de traditionele TV. Je hebt dan toch weer jouw merk, product of dienst laten zien én je weet precies hoeveel kijkers de advertentie hebben gezien.

Voordeel: Interesse

Er is een reden dat bezoekers op een video thumbnail geklikt hebben. De interesse van de kijker is net gewekt en ligt nog hoog. Daardoor is hij eerder geneigd de advertentie toch af te laten spelen. Grijp je in die korte bumper of preroll ad de aandacht, dan heb je al helemaal een succesvolle videoadvertentie.

 

Hoe speel je in op de voor- en nadelen van unskippable ads? Ontdek het in onze volgende blog.