4 Effectieve ads voor jouw social media campagne
Dat social media dé manier is om jouw doelgroep te bereiken, hoeven we je natuurlijk niet meer te vertellen. Er wordt sinds dit jaar wereldwijd al meer gespendeerd aan social media advertenties dan aan zoekadvertenties. In Nederland zijn de grootste kanalen Facebook, Instagram, Youtube en LinkedIn. Facebook en LinkedIn hebben beide zelfs 10 miljoen gebruikers. We gebruiken in Nederland gemiddeld wel 5,7 verschillende social media kanalen per persoon. Maar met alleen het idee ben je er nog niet. Hoe maak je ook daadwerkelijk impact op social media?
Met de volgende vier soorten social media advertenties maak jij een ijzersterke indruk op social. Je kan ze inzetten om extra impact te maken door meer engagement te creëren of jouw brand awareness een boost te geven. Iedere advertentie heeft zijn eigen pluspunten, dus maak daar gebruik van.
Video
Met video trek je makkelijk de aandacht en breng je op een snelle manier een boodschap over. Perfect dus voor om in te zetten voor storytelling en tevens op alle social media platforms inzetbaar.
Zorg dat je duidelijk laat zien en horen wat je wilt overbrengen. Maar zorg dat het niet te lang duurt, anders ben je de aandacht snel weer kwijt. Wees dus duidelijk, kort en bondig, en probeer de kijker het liefst ook leuke content te bieden. Ze zijn immers op social media voor de entertainment. Zo houd je de aandacht erbij en breng je effectief jouw merk in beeld.
Carrousel
Een carrousel advertentie heeft twee grote voordelen. Engagement en contentdichtheid. De interactieve aard van een carrousel maakt hem ook erg geschikt voor mobile. Wat natuurlijk perfect samengaat met social media advertising voor een hoge engagement waarde.
Probeer bezoekers te verleiden om te willen doorswipen naar de volgende slide. Verwijs bijvoorbeeld in de huidige slide naar de volgende. Of gebruik opsommingen waardoor het duidelijk is dat het volgende stukje informatie verderop staat. Zo zorg je dat ze jouw gehele boodschap te zien krijgen.
Carrousel ads zijn inzetbaar op Facebook en Instagram en kunnen ook video content bevatten.
Stories
Ze komen natuurlijk van snapchat, maar je kan al een tijdje ook op Facebook en Instagram stories bekijken. Wat perfect is voor jouw advertenties, omdat je meteen tussen de stories van anderen staat. Je kan zowel gebruik maken van video en/of afbeeldingen. Denk er weer aan ze kort en krachtig te houden, anders ben je zo de aandacht weer kwijt.
Deze ads zijn perfect om in te zetten op awareness of engagement met de ingebouwde quizz features van de platforms.
Story ads zijn inzetbaar op Facebook, Instagram en Snapchat.
Instant experience
De instant experience maakt het mogelijk een nieuw scherm te openen binnen de app van het platform. Zo kan je een preview geven van jouw dienst of product of op een andere manier meer informatie bieden. Hiermee zorg je dus voor meer engagement en een hogere brand awareness en kan je extra goed jouw boodschap over brengen. Hierdoor kan je bezoekers bijvoorbeeld direct een catalogus laten doorbladeren van jouw winkel.
Deze ads zijn inzetbaar op Meta platforms; Facebook en Instagram.
Conclusie
Social media is niet meer weg te denken uit de marketing- en reclamewereld. Met de grote bestaande platforms, maar ook nieuwe die gigantisch snel groeien zoals TikTok. Je wilt daarop inspelen, dus gebruik waar mogelijk video in je advertenties. Zo pak je snel de aandacht en breng je duidelijk jouw boodschap en merkbeeld over. Combineer dit met andere advertentietypen voor een volledige en supersterke social mediastrategie!