DOOH: digitale buitenreclame

Buitenreclame is vanwege het brede en grote bereik iets van alle tijden. Maar het beeld blijft statisch en is niet zomaar aan te passen. Dat is natuurlijk niet wat voor de moderne marketeer gewenst is. Je bent gewend de inhoud van advertenties live te kunnen aanpassen en de inhoud en te richten op jouw doelgroep. Daarom is DOOH de perfecte oplossing waarbij offline reclame gecombineerd wordt met online. Zo behoud je de voordelen van zowel digitale- als fysieke reclame advertenties.

 

Programmatic inkopen

Eén van de grote voordelen van Digital Out of Home reclame is de mogelijkheid tot programmatic buying. In verhouding tot directe inkoop heeft het programmatic inkopen van DOOH veel praktische voordelen.

Flexibiliteit. Het is mogelijk te rouleren tussen variaties in uitingen en snel wijzigingen door te voeren. Zo kan je een campagne makkelijk bijsturen en optimaliseren op inhoud en budget.

Efficientie. Dit komt voort uit de flexibiliteit. Ten opzichte van directe inkoop maak je de DOOH campagnes efficiënter door ze tussentijds te kunnen optimaliseren en bij te sturen.

Meetbaarheid. De digitale data geeft een uitgebreid overzicht in de prestaties van buitenreclame. Zo kan je meer inzicht krijgen in hoe vaak de advertentie laten zien is en wanneer.

Targeting (dynamische). Er is meer mogelijk op het gebied van targeting. Je kunt op basis van tijd en andere dynamische gegevens, zoals het weer, bepalen wanneer je wel of niet betaalt om jouw advertenties te laten zien.

Kosten. De kosten bij directe inkoop zijn vast. Met programmatic inkoop betaal je alleen wanneer en waarvoor jij dat wilt. Je kan dus beginnen met een kleiner budget of je bestaande budget effectiever inzetten.

Het D-OTS (Digitale Opportunity To See) bepaalt de kosten voor DOOH-advertenties bij geprogrammeerde inkoop. Dit is gebaseerd op het aantal contactkansen van een DOOH object in een bepaalde tijdsperiode.

 

Combineer online en offline

Voor extra herhaling en zichtbaarheid kan je Digital out of Home reclame combineren met locatie data. Laat jouw advertenties zowel op mobiel als in de buitenwereld zien. Of nog beter stem de berichten op elkaar af voor leuke effecten die meer indruk maken bij de ontvanger. Zo bereik je meer mensen op een leuke manier en zorg je voor meer zichtbaarheid en engagement met DOOH. Ook kan je in tegenstelling tot het internet advertenties in het echt niet omzeilen met een ad-blocker.

DOOH digital out of home

 

Onze tips voor DOOH

Maak gebruik van video en/of animatie in Digital Out of Home reclame. Net zoals online trekt animatie de aandacht. Met impactvolle beelden én een kort, duidelijk verhaal breng je ook in de buitenwereld effectief jouw merkbeeld en boodschap over.

Zorg voor een goede leesbaarheid en contrast. Vooral in buitenreclame is dit belangrijk, omdat het buitenlicht en legio andere afleidingen jouw boodschap kunnen verstoren.

 

Programmatic inkopen op DV360

Meestal koop je Digital Out of Home programmatic in via een DSP, maar Google is aan het testen om het in te voeren bij Display & Video 360. Momenteel loopt de beta nog alleen in de America en in het Verenigd Koninkrijk, maar in de toekomst zal het dus ook mogelijk zijn om DOOH programmatic in te kopen via Google DV360.