Effectief online banners inzetten

Bijna 30 jaar geleden, in 1994, zette AT&T de allereerste online banner ad ooit in. Inmiddels heeft bijna iedere marketeer of communicatie expert er al extensief gebruik van gemaakt. Maar zijn online banners nog wel effectief in de wereld van tegenwoordig? Einde 2020 gebruikte 52% van alle Nederlanders onder de 40 jaar adblockers, waarvan voornamelijk mannen. Aan de andere kant verhogen retargeting ads conversies gemiddeld nog steeds met 70%. In deze blog geven we je graag wat tips.

Eerste banner ooit AT&T

 

Wees duidelijk in wat je promoot

De aandacht van internetgebruikers is niet meer wat het geweest is. In een oogopslag moet het duidelijk zijn wat je promoot. Maar gebruik van logische en duidelijke indeling met grote koppen voor de belangrijkste informatie. Voeg als het mogelijk is het liefst een duidelijke afbeelding toe van het onderwerp. Zo is het voor bezoekers meteen duidelijk waar de banner over gaat en zal het eerder in het geheugen blijven hangen, of zelfs zorgen voor een directe interactie.

 

Wees duidelijk met merk en stijl

Zorg dat je merk snel herkenbaar is. Of het nou over een merk, product of dienst gaat, het moet direct duidelijk zijn wie van wie het is. Dat zorgt voor consistentie binnen de campagne en verhoogt de kans op engagement. Ook laten mensen zich mogelijk sneller overhalen omdat zij jouw merk herkennen en/of al positieve ervaringen mee hebben.

 

Zorg dat je uniek bent

Maak volledig gebruik van alle mogelijkheden die je hebt. Zet bijvoorbeeld animaties in en denk aan mogelijkheden tot interactie. Samen met sterk visuele beelden dragen dit soort toepassingen bij aan een unieke- en effectieve banner. Natuurlijk denken wij hier ook graag in mee. Samen creëren we supersterke banners die impact maken!

NEEM CONTACT OP VOOR DE MOGELIJKHEDEN

 

Nodig bezoekers uit

Wanneer je bezoekers naar jouw website of product wilt trekken, moet er een duidelijke volgende stap zijn. Daardoor zullen gebruikers eerder geneigd zijn om door te klikken. Een opvallende uitnodiging met een oproep in de gebiedende wijs werkt vaak het best, zoals een call-to-action met “koop nu” of “download het whitepaper”.

 

Consistentie in merk en campagne

Een consistent beeld en boodschap zorgen voor een sterk geheel waardoor je bezoekers niet onnodig afhaken in ééen van de stappen in het proces tot conversie. Zorg dus dat alle beelden en uitingen binnen de campagne consistent in dezelfde stijl zijn. Zo is het voor bezoekers herkenbaar waar het over gaat tussen verschillende platforms zoals Facebook, Instagram, display ads en offline reclame. Dit helpt potentiële klanten door herhaling een eenduidig en duidelijk beeld te vormen waardoor zij jouw campagne beter onthouden.

 

Ken je doelgroep

Natuurlijk niks nieuws, maar erg belangrijk. Voor de kosten en effectiviteit van jouw online banners is het belangrijk een goed beeld van de doelgroep te hebben. Zorg dat je weet waar ze te bereiken zijn, op welke platforms, wanneer en waar ze gevoelig voor zijn. Is je doelgroep bijvoorbeeld grotendeels onder de 40 en gebruiken zij vaak adblockers, dan kan je kiezen om te adverteren op social media kanalen als Instagram en facebook.

 

Als je het goed inzet, kunnen banner ads dus nog een belangrijke rol vervullen binnen jouw campagnestrategie. Wil je graag meer weten over de mogelijkheden of online banners inzetten? Neem contact met ons op!

CONTACT